Avdelningar

Alfa

På Alfa går barn födda 2020 och 2021. Vi som arbetar här heter Therés, Hannah, Elinor och Catrin. Vi arbetar dagligen med att skapa tydliga och konkreta upplevelser där vi tillsammans med barnen kan mötas, förundras och utvecklas. Glädje, trygghet, gemenskap och engagemang genomsyrar en typisk dag hos oss.

Kontakta Alfa

Behöver du komma i kontakt med avdelningen eller personal på förskolan?

Gemenskap

På Alfa arbetar vi tematiskt och projektinriktat med lärprocesser som tar utgångspunkt i såväl individuella barns skilda intresse och utvecklingsområden som gruppens behov och önskningar. Barnen får i lärprocesser använda hela kroppen, utforska med olika sinnen och skapa med olika material och i olika uttrycksformer. Högläsningen tar stor plats på Alfa där böcker finns tillgängliga i alla olika lärmiljöer.

Förskoleavdelningens myshörna med kuddar och bokläsning
Kottar, löv och annat material som förskolebarnen samlat in i skogen för att pyssla med

Lärmiljö

Lärmiljön på Alfa är planerad och utformad i olika stationer med varierande innehåll och syfte. Material finns dels i arrangerade lärmiljöer men också i form av leklådor som kan tas fram och komplettera eller variera en lek, samtligt tillgängligt för barnen. Stationsindelningen följer barnen som röd tråd genom förskoletiden och bidrar till såväl trygghet som utveckling. Stationerna planeras utifrån aktuella arbetsområden, intressen och behov såväl inom- som utomhus.

Varje vecka går vi iväg utanför förskolans område och utforskar vår närmiljö. Det kan exempelvis vara promenad till olika skogsmiljöer, lekplatser eller andra närliggande grönområden.