Avdelningar

Beta

Vi på Beta är en småbarnsavdelning med barn i åldrarna 1-3 år. Vi som arbetar här heter Patricia, Fia, Linda P & Linda E. Vi samarbetar mycket med Delta, avdelningen intill oss som också har samma åldrar på sina barn.

Kontakta Beta

Behöver du komma i kontakt med avdelningen eller personal på förskolan?

Trygghet och språkutveckling

Vårt mål är att alla barn ska känna sig trygga på förskolan, då trygghet är grunden till allt lärande! Samarbete mellan småbarnsavdelningarna är också en stor del av våran vardag för att även detta skapar trygghet för de yngsta barnen.

Vi lägger stor vikt vid bemötande av barn och vårdnadshavare och vill skapa en bra, trygg relation mellan hemmet och förskolan.

Vi strävar efter att ta vara på tillfällen eller skapa tillfällen då barnen kan öva och träna på sin självständighet samt att våga testa nya saker.

Barnens språkutveckling är en viktig del i vårt arbete. Genom att våra dagliga samtal, högläsning, sånger och ramsor ger vi barnen möjlighet att utveckla sitt språk samt självständighet. Som ett komplement och ett förtydligande i kommunikationen så använder vi oss av TAKK och Widget bilder.

På småbarnsavdelningarna sover de flesta barnen utomhus i sin egna koja. Vi har även sovstund eller vila på madrass för de äldre barnen.

Lekyta inomhus för barnen på avdelningen Beta
Temainriktat och tekniskt lekmaterial

Temainriktat arbete

Vår verksamhet är varierande med olika inslag av sång och musik, sagoläsning, skapande, dans och rytmik samt utedagar. Allt material på avdelningen är anpassat efter barnens ålder samt står synligt och tillgängligt på barnens nivå.

Under detta läsår lägger vi extra fokus på natur och teknik utifrån barnens önskan och intressen. Varje vecka går vi iväg, exempelvis till skogen i vårt närområde eller en lekplats utanför förskolans grindar. Vi tränar på att gå i trafiken samt vilka regler som gäller. I skogen lyssnar, ser och känner vi på naturen. Ibland plockar vi med oss kottar och grenar till förskolan som vi sedan använder till skapande samt lek.

Teknik är en stor del av allt vi gör i vår vardag. Ta på sig skorna kräver en viss teknik eller att klättra upp på pallen för att tvätta händerna. Vi arbetar också med programmering, bygga torn med klossar och magneter som en del i tekniken.