Avdelningar

Delta

Delta är en småbarnsavdelning med barn i åldrarna 1-3 år. Vi som arbetar på avdelningen heter Marie, Jenny, Tina och Linda E. Vi har nära samarbete med avdelningen Beta och har olika aktiviteter och samlingar tillsammans.

Kontakta Delta

Behöver du komma i kontakt med avdelningen eller personal på förskolan?

Trygghet

Vi arbetar för att skapa trygghet i gruppen för att främja lärandet. Tryggheten är viktig redan vid inskolningen och att skapasamhörighet och gemenskap i gruppen. Alla barn ska få en plats i gruppen. Vårt nära samarbete med Beta skapa trygghet att alla barn och pedagoger känner varandra. Vi skapar tillfällen för barnen att öva sin självständighet och skapar tillit samt bli trygga med de rutiner som finns på förskolan.

Fotspår av målarfärg avbildade på marken
Barn sitter i ring och sjunger om dinosaurie

Språk

Vi sjunger dagligen sånger och använder oss av ramsor, dans och rörelser och läser sagor för barnen för att främja barnens ordförråd och förståelse. Det kan vara böcker som barnen själva väljer eller en saga som pedagogen presenterar med tillhörande material. Sångerna väljs utifrån temaarbete, sångkort eller sångpåsar. Barnen får återberätta sagor, klä ut sig och leka med sagomaterial. Vi kommunicerar med barnen be dem att berätta, förklara och uppmana dem att samtala med kompisen. Vi hjälper dem att hitta orden för bra kommunikation i olika situationer.

Vi använder oss dagligen av TAKK, alternativ och kompletterande kommunikation, tillsammans med barnen. TAKK är ett bra hjälpmedel när det brister i den verbala kommunikationen och vi pedagoger inte alltid förstår. Förutom TAKK-tecken används även bildstöd som hjälp i kommunikationen.

Lek

Vi delar gärna upp oss i grupper under dagarna för att kunna låta barnen i lugn och ro undersöka de olika lekstationerna på Delta. Några barn kanske är ute medan några andra är med pedagog i ateljén och skapar, eller på annan station och ”bara leker”. Genom leken övar vi mycket turtagning, samspel och språk. Vår innemiljö vill främja barnens självständighet och genom att de själva kan plocka fram eller välja material att leka med.

Vi är ofta ute, både under förmiddagen och eftermiddagen. Närheten till skogen, samt olika lekplatser i närområdet gör det enkelt även för de yngre barnen att kunna ta sig ut och testa motorik, samarbete och naturupplevelser.