Avdelningar

Epsilon

Hej och välkomna till oss på Epsilon! Vi som arbetar här heter Josefin, Mikaela och Agnes. I dagsläget är vi en 4-årsavdelning med 13 barn. Vi arbetar tematiskt och tema väljs utifrån intressen och behov hos den aktuella barngruppen. HT 23/VT 24 kommer fokus att ligga på naturvetenskap och teknik.

Kontakta Epsilon

Behöver du komma i kontakt med avdelningen eller personal på förskolan?

Trygghet

Vi på Epsilon lägger stor vikt vid att barnen ska känna sig trygga. Trygghet är grunden för allt lärande och vi arbetar mycket för att skapa goda relationer på avdelningen med både barn och vårdnadshavare. Vi värnar om allas olikheter och pratar ofta med barnen om att vi alla är olika, men lika bra.

Vattenlek med hinkar och leksaksbåtar utomhus
Barn bygger torn av färgglada kuber

Vår miljö

Vår avdelning är placerad i centrum av förskolebyggnaden, på ett så kallat ”torg”. Stora fönster och högt i tak bidrar till mycket dagsljus och en härlig rymd. Genom de stora fönsterna får barnen även möjlighet att följa de olika årstidernas skiftningar. Vi har utnyttjat det stora rummets potential och skapat många små rum i rummet. Här erbjuds många olika lärmiljöer för barnen, och vi ändrar om i miljön utifrån barnens behov och intressen. Ibland får barnen välja själva, och ibland väljer vi vilken station de ska vara på. Vi ser en stor fördel de gånger vi pedagoger väljer grupper och stationer då barnens vyer vidgas både när det gäller val av lekkompisar men också val av lek.

Vi är utomhus minst en gång varje dag, och vi går ofta på utflykt. Utflykterna kan vara både till olika platser i närområdet såsom skogen och lekplatser, men det händer ibland att vi gör längre utflykter med buss.