Skolmaten

På vår förskola är maten något alldeles extra. Vi har vårt eget skolkök och här arbetar vår kock Frida, som lagar all mat från grunden. I köket arbetar också Susanne som köksbiträde. Susanne stöttar Frida i de dagliga rutinerna och hon ser också till att barnen erbjuds många olika sorters frukt och grönt varje dag.

Alla femåringar erbjuds att hjälpa till i köket vid minst ett tillfälle och får då hjälpa till att baka frallor, skära frukt och lägga upp pålägg till mellanmålet. Det brukar vara mycket efterlängtat och uppskattat.

Vi värnar om hållbarhet och strävar efter att använda ekologiska och närproducerade råvaror. För oss är det inte bara maten som är viktig, den är också en del av vår pedagogik där vi lär barnen om matens ursprung, dess näringsvärde och hur mat kan vara både gott och hållbart. Mat är en viktig del av barnens utveckling och vi är stolta över att kunna erbjuda dem en näringsrik och hållbar kostupplevelse varje dag.

Förskolebarn iklädda kockkläder hjälper till att servera dagens lunch på förskolan
Skolkökspersonal bakar bröd

Lunch

Veckans matsedel hittar du på Abbum eller i appen ”Skolmaten”.

Kontakta köket

Har du frågor om maten som serveras? Kontakta gärna vår kock Frida!

Skolmjölkstöd

Mjölken vi serverar i skolan finansieras delvis av Europeiska garantifonden för jordbruket. Skolmjölksstödet kan sökas av alla skolor, både kommunala och fristående skolor, från förskola till gymnasium. Syftet med detta EU-stöd är att ge fler barn möjlighet att dricka mjölk i skolan.