Bastasjö Förskola

Bastasjö Förskola ligger i vackra omgivningar med skogen och sjön i närområdet. Som granne har vi Bastasjö Friskola som kan bli en naturlig fortsättning efter tiden på förskolan.

Systerskolor

Bastasjö Förskola drivs som en fristående enhet och samverkar med övriga systerskolor, Bastasjö Friskola och Karlskrona Montessori Friskola. Det finns en naturlig koppling till systerskolorna då vi har samma VD och tidigare var en egen koncern.

En del av Atvexa

Sedan 2020 är Bastasjö Förskola en del av Atvexa AB, vilket gör att vi numera ingår i en större koncern. Tryck här för att läsa mer om Atvexa.

Skolbyggnad omgiven av lummig skog och parkvägar

Vår vision och värdegrund

Barnet i fokus

Vi är här för barnens skull och ska ge dem de bästa förutsättningar för att utvecklas optimalt. Vi ska ta hänsyn till varje barns behov och möta dem där de är i sin utveckling

Hög kvalité på det vi gör i stort som smått

Det ska vara hög kvalitet på allt vi gör för allas bästa och för en stark trovärdighet

Respektfullt bemötande

Alla på förskolan, barn, föräldrar och personal, ska känna att de är får komma till tals och mötas med respekt.

Förberedd miljö

Våra lärmiljöer ska vara inspirerande och utmanande. Barnens inflytande ska beaktas när lärmiljöerna, både inomhus och utomhus, iordningställs.

Vår vision

Bastasjö Förskola ska genom ett medvetet arbete med barnet i centrum och stort fokus på språket tillhanda hålla en inspirerande och utmanande verksamhet där grunden läggs för ett livslångt lärande.

Våra värdeord

Glädje

Alla bidrar till en härlig atmosfär och trevlig gemenskap

Att skratta tillsammans hjälper oss att möta de utmaningar vi ställs inför

Att mötas i olika sammanhang för att lära känna varandra gör att vi vågar bjuda på oss själva

Kommunikation

Vi har en rak, tydlig och respektfull kommunikation mellan oss kollegor och med barn och föräldrar

Vi möter varandra med ödmjukhet och respekt och lyssnar in

Trygghet

Alla ska få mötas av positiva förväntningar och en tillåtande atmosfär

Vi skapar en trygg miljö för barnen och deras föräldrar

Vi känner oss trygga såväl i det lilla arbetslaget som i det stora och med ledningen

Utmana

Vi utmanar barnen utifrån var och ens förutsättningar

Vi vågar utmana oss själva och vet att vi blir respekterad oavsett resultat

Vi är öppna för varandras förslag

Barn tecknar av en bild på en brunbjörn

Med språket erövrar vi världen

Att tidigt bli säker i sitt språk skapar självkänsla, vilket är oerhört viktigt för alla människor, alla organisationer och samhällen. På Bastasjö Förskola har vi ett stort fokus på språket och strävar efter en verksamhet som genomsyras av en medveten hållning då det gäller barnets utveckling.